۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
سرخط خبرها

رشد ۹۰ درصدی مصرف دخانیات‌ در بین دختران جوان | خراسان رضوی رتبه دوم مصرف دخانیات در کشور

  • کد خبر: ۱۶۶۹۲۱
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
رشد ۹۰ درصدی مصرف دخانیات‌ در بین دختران جوان | خراسان رضوی رتبه دوم مصرف دخانیات در کشور
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف سیگار و سایر مواد دخانی ‌در بین دختران طی ۵ سال اخیر رشد ۹۰‌درصدی داشته است.

دکتر ناصر امینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: میزان استفاده از مواد دخانی در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰، ۲۶.۹‌درصد برآورد می‌شود و بر این اساس استان ما بعد از استان کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: مصرف مواد دخانی در افراد بالای ۱۸ سال در سراسر کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۹.۵‌درصد و در خراسان رضوی ۲۶.۸۶‌درصد است که متأسفانه آمار زیادی است.

دکتر امینی افزود: در حوزه مصرف سیگار، آمار‌های کشور ۹.۳۳‌درصد هستند و در خراسان رضوی و مشهد، ۷.۷۶‌درصد مصرف سیگار داریم، اما در بحث قلیان، آمار مصرف در استان ما زیاد است.

وی به مصرف سیگارهای الکترونیکی نیز اشاره و تأکید کرد: سیگارهای الکترونیکی نیز نیکوتین دارند و هیچ فرقی با سیگارهای عادی نمی‌کنند. بنابراین به‌هیچ‌عنوان مصرف این سیگارهای جدید را توصیه نمی‌کنیم.

وی با اشاره به رشد استعمال سیگار‌ بین دختران جوان، تصریح کرد: در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵، متأسفانه آمار استعمال سیگار به‌ویژه در بین دختران جوان زیاد است؛ به‌گونه‌ای که ۱۳‌درصد از دختران این رده سنی به استعمال سیگار و دیگر مواد دخانی رو آورده‌اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال، ۱۹‌درصد از آقایان به استعمال سیگار مشغول هستند. اما آمار تکان‌دهنده حکایت از رشد ۹۰‌درصدی استعمال دخانیات میان دختران طی ۵ سال گذشته دارد.

دکتر امینی به بیماری‌های شایع و ناشی از استعمال مواد دخانی اشاره کرد و گفت: هر نخ سیگار، بیش از ۵ هزار ماده سمی با خود دارد که پس از اشتعال، تا ۷ هزار ماده سمی را گسترش می‌دهد. سرطان ریه در مردان و سرطان دهانه رحم در زنان، شایع‌ترین امراضی هستند که در پی استعمال سیگار در فرد به وجود می‌آیند که سرطان ریه در خراسان رضوی بسیار شایع است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->